خداوند مهربان و متعال بنا به حکمت والای خود نوع بشر را به گونهای آفریده که در عین شباهتهای کلی با یکدیگر، تفاوتهای بینظیر و منحصر به فرد داشته باشد تا با درک این تفاوتها، آدمی به پیشرفت و تعالی برسد.در این مسیر شناخت تواناییها و استعدادهای فردی، به هر شخص کمک میکند تا با تقویت آن به موفقیتهای فردی و اجتماعی برسد و به همین دلیل شناسایی و کشف این توانمندیها اهمیت ویژهای پیدا میکند. به گونهای که هر کس که بتواند عالم بر تواناییها و محدودیتهای خویش باشد، موفقیت و پیروزی را در آغوش خواهد کشید و در این راستا نقش عوامل دیگر که به فرد در این مسیر کمک و یاری میرسانند پررنگتر میشود.
در نظام آموزشی که مهمترین وظیفه آن کشف استعدادها و تواناییهای افراد و رشد و پرورش آن است، بخشی از این وظیفه بر عهده مشاور نهاده شده است. او باید بوسیله روشهای مختلف به شناسایی دانشآموزان پرداخته و زمینه مساعد برای درک و کشف استعداد آنان توسط شخص را فراهم نماید و به او کمک کند تا هر چه زودتر به سازگاری مناسب با شرایط موجود برسد.
در این آموزشگاه با توجه به شرایط خاص دانشآموزان، این وظیفه اهمیت خاص خود را پیدا میکند. بنابراین فعالیتهای زیر به عنوان فعالیتهای مشاوره در این مدرسه صورت میگیرد:
o تشکیل پروندههای مشاوره و جمعآوری اطلاعات اولیه از دانشآموزان؛
o ایجاد ارتباط مناسب با دانشآموزان پایههای مختلف به وسیله روشهای مختلف از جمله حضور در جمعهای دانشآموزی و برگزاری جلسات مشاوره گروهی و پرسش و پاسخ؛
o پیگیری وضعیت دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری و تحصیلی(ارجاع شده توسط همکاران) بوسیله مشاوره فردی و مشاوره با خانواده؛
o برگزاری جلسات آموزشی خانواده با توجه به شرایط مدرسه با همکاری کلیه عوامل اجرایی مدرسه؛
o تهیه بروشورهای مختلف تربیتی به صورت ماهیانه جهت بهرهبرداری خانوادهها و دانشآموزان؛
o ارائه اطلاعات مفید و مناسب به همکاران در مورد دانشآموزان در جهت شناخت بیشتر ویژگیهای آنها؛
o آشنایی با مسائل دانشآموزان در زنگهای تفریح و فرصتهای مناسب و تدارک تمهیدات لازم جهت برطرف کردن مشکلات آنها.